IT forenkler for arrangører og forbrukere

Consumer

Moderne informasjonsteknologi har skapt helt nye, og for de aller fleste næringsdrivende, betydelig bedre forutsetninger for mer effektiv drift, bedre kontroll og dermed også bedre bunnlinje. Når det er sagt så skal det ikke legges skjul på at nyvinningene i like stor grad har kommet kundesegmentet til gode. Dette gjelder ikke minst underholdningsindustriens mange ulike aktører og kundegrupper.

Her på denne siden skal vi først og fremst ta for oss hva IT har gjort for alle de bransjer der utstedelse og salg av billetter er et vesentlig element i virksomheten. Vi kommer til å beskrive både fordeler og ulemper med at man nå i veldig stor grad utsteder og distribuerer billetter digitalt. At det har vokst frem en hel næring – distributørene – mellom arrangør og forbruker er også et interessant tema vi vil belyse.

For den yngre generasjonen er det naturligvis en selvfølge at man kan bestille og kjøpe billetter på nettet. Men det er ikke så lenge siden billetter først og fremst ble kjøpt ved personlig fremmøte og kontant oppgjør ved en luke der arrangementet skulle gå av stabelen. Kinobilletter på den respektive kinoen, teaterbilletter på det respektive teateret, men billetter til fotballkamper og andre sports-event gjerne ble lagt ut for salg hos arrangøren. At det selvfølgelig var urettferdig mot de som bodde et stykke unna og som derfor ikke så lett fikk tak i billetter var en betydelig ulempe med det gamle systemet. Samtid var det ikke mye man kunne gjøre med det ettersom systemet hadde sine klare begrensninger. Det er annerledes i dag. Og som vi skal se, så er det både på godt og vondt.