Effektiv håndtering av kinobilletter

0d6310_77811663a8f8436ba7edf72dbfbeccd5Moderne billetthåndtering har redusert kostnader spesielt og ressursbruk generelt for de aller fleste arrangører som lever av inntektene fra billettsalget. Se bare på kinoene for eksempel. De lever jo til en stor del av billettinntektene sine selv om endel inntekter nok også kommer fra offentlige støtte ordninger og ikke minst fra reklame. Tidligere var det å selge billetter en stor del av det praktiske arbeidet knyttet til det å drive en kino. Det la beslag på mye personell som mottok bestillinger pr telefon og som bemannet lukene i kino vestibylen. Slike ting var naturligvis med på å holde kostnadene oppe og inntektene nede.

Ordningen var jo slett ikke optimal for publikum heller blant annet ettersom telefonkøene og køene foran lukene ofte var lange dersom forestillingen var populær. Og veldig mang som dro på kino mer eller mindre på lykke og fromme, måtte vende med uforrettet sak fordi forestillingen for lengst var utsolgt. Men den tiden er altså takk og pris forbi.

Vinn-vinn-situasjon

I dag kan kino-besøkere i ro og mak ikke bare sjekke ut hvilke filmer som går hvor og når på nettet. Dessuten kan man se hvor mange billetter som er solgt, og dermed hvor mange som er usolgte foreløpig, på de ulike forestillingene. På den måten blir det veldig mye lettere å planlegge besøkene. Dermed blir det lett både å bestille og å betale de billetter man måtte ønske og man trenger ikke møte opp på kinoen lang tid i forveien for å skaffe billetter. Nå er det bare å møte opp tidsnok til å hente ut sin billett i automaten og til å kjøpe seg sitt popcorn eller hva man ellers måtte ville nyte som kinogodteri. Så fordelen for kino-besøkerne er mange, men siden kinoeierne også nyter godt av den effektive billetthåndteringen så snakker man her utvilsomt om en vinn-vinn-situasjon