Enkelt og trygt for kundene

Businessman holding recycling pin

Media kunne for ikke lenge siden fortelle historien om den norske familien som tidlig på nittitallet ønsket å se Aïda på Arena di Verona i Italia. De skulle likevel tilbringe tre sommeruker ved kysten et par timers kjøring fra Verona og benytte anledningen til å få med seg denne kulturelle perlen som så mange operainteresserte trakter etter. Men de visste jo at det var ettertraktede billetter for antallet forestillinger var temmelig begrenset og interessen fra publikum enorm. Ikke minst fordi hovedrollen det året skulle synges av en verdenskjent diva og at det gikk rykter om at det skulle brukes riktige elefanter på scenen i stedet for hester som allerede da var blitt vanlig.

Så hvordan gå til veie for å sikre seg billetter, da de ble sluppet en eller annen gang på vårparten? Det ble en lang og kronglete vei for familien. Timelange telefonkøer, mange brev og faxer. Da alt etter sigende var i orden ble bankoverføring gjort, men noen bekreftelse kom aldri. Så spenningen var stor da familien stod foran luken for avhenting av bestilte billetter på selve dagen. Historien endte imidlertid bra. De fikk sine billetter og kunne nyte en fantastisk forestilling i den vakre og varme sommerkvelden.

Billettsystemer er redningen

Historien ble brukt som eksempel på hvilke kvaler man som publikum som kan planlegge litt i forveien nå for tiden slipper å lide for å skaffe seg billetter til attraktive forestillinger, og andre events, en stund inn i fremtiden. Og forklaringen er naturligvis de mange muligheter som moderne teknologi åpner. I dag kan alle slike kulturarrangement enten selv drifte effektive billettservicesystemer eller sette ut oppdraget til en profesjonell aktør. For publikum er det en veldig stor fordel. Det blir utrolig mye lettere å bestille – og betale for – billetter hvor enn i verden forestillingen måtte skje. Dessuten kan man få billettene levert digital der og da sammen med en kvittering på at betalingen er mottatt.